به هم بستن مقاومتها
انرژي الكتريكي مصرفي در مولد
انرژي اي كه در مولد مصرف مي شود از رابطه زير بدست مي آيد . 
توان الكتريكي در مولد
توان الكتريكي در مولد به سه صورت ديده مي شود .
| الف ) توان الكتريكي توليد شده ( ورودي) كه رابطه آن بصورت : |
|
| ب) توان الكتريكي مصرف شده كه رابطه آن بصورت : | |
| ج) توان الكتريكي مفيد ( خروجي) كه رابطه آن بصورت : |
|

به هم بستن مقاومتها
مقاومتها يا سري بسته ميشوند يا موازي
الف) در حالت سري
از همه مقاومتها جريان يكساني ميگذرد.
![]() |
![]() |
Iكل= I1=I2=I3
كل اختلاف پتانسيل V=V1+V2+V3
Rكل Iكل =R1I1+R2I2+ R3I3
مقاومت كل R=R1+R2+R3
به R مقاومت كل يا مقاومت معادل گويند.
نكته
: اگر چند مقاومت مشابه داشته باشيم در حالت سري R=n R1 كل
كه n تعداد مقا ومتها مي باشد . مقاومت معادل از مقاومتهاي مشابه بزرگتر است.
ب) به صورت موازي اختلاف پتانسيلها يكي است
![]() |
![]() |
Vكل =V1=V2=V3
Iكل =I1+I2+I3
![]()
![]()
R مقاومت معادل يا مقاومت كل است
نكته
: اگر n مقاومت مشابه R1 در حالت موازي داشته باشيم مقاومت معادل از فرمول
بدست ميآيد. كه از مقاومتهاي مشابه كوچكتر است.
پل وتستون:
هر گاه 5 مقاومت مطابق شكل داشته باشيم به گونهاي كه حاصلضرب مقاومتها روبه رو با هم برابر باشد از مقاومت و سطحي هيچ جرياني نميگذرد و از مدار خارج ميشود.
|
اگر R1R3=R2R4 ==>R5=0 |
![]() |
شكل معادل ==> |
![]() |
اتصال كوتاه:
هر گاه يك رشته سيم با مقاومت ناچيز به دو سر يك مقاومت وصل شود جريان عبوري از آن سيم عبور ميكند و ديگر از مقاومت R جرياني نميگذرد يعني مقاومت R از مدار حذف ميشود.

چون مقاومتها با هم موازي بودند در اثر اتصال كوتاه همه از مدار خارج ميشوند.
مدارهاي تك حلقه:
نكته 1
- هر گاه در يك حلقه مدار، به يك مقاومت R رسيديم اگر جهت حركت ما و جهت جريان يكي باشد اختلاف پتانسيل دو سر مقاومت منفي ميشود يعني:
|
-RI = DV |
|
نكته 2
- اگر جهت حركت ما و جهت جريان خلاف هم باشند. اختلاف پتانسيل دو سر مقاومت مثبت ميشود.
|
+RI = D V |
|
هم جهت Ü منفي
خلاف جهت Ü مثبت








با سلام !من دبیر فیزیک شهرستان گنابادم که بعد از قبولی در آزمون فرهنگیان به شهر العین امارات آمده ام و تصمیم گرفته ام تا گوشه ای از خاطرات سفرم را بنویسم امیدوارم شما هم با نظرات سازنده تان یاریم کنید.